fredag den 1. januar 2021

amatør-håndværker

Et 2020 med Corona har for mig betydet mere tid derhjemme pga. aflyst arbejde som musiker. Det har frigivet tid til projekter: Vores møre krydsfiner sternbrædder trængte til udskiftning. Det er en type opgave, jeg normalt ville elske at overlade til en håndværker. Med lidt research på nettet opdagede jeg, at et alternativ til sternbrædder er en vindskede i limtræ, som bestilles efter mål. En løsning man endnu mest ser på nybyggeri, men som nu også pynter på mit tag. 
 
At få et lånt stillads op og ned var den tunge del af projektet. Idéen til at bygge et nyt altan-rækværk i eg opstod - nu hvor stilladset alligevel stod der.
 
 
    
 
Vindskeden har jeg behandlet med sort trætjære lasur, som jeg tidligere har gode erfaringer med på udebænk, terrasse, skur og et lille anneks. Egetræet lod jeg stå ubehandlet, og jeg ser nu frem til at lade tidens tand arbejde med træet. Næsten hvidt træ, som man ser det i strandkanten er jo smukt.

Nymalet er ikke længere idealet for mig. En nøgle til at udvikle byggemetoder, der ikke belaster vores miljø, tror jeg, ligger i det, at lære at opfatte forvitring af gedigne materialer som smukt. 

Inspiration har jeg selv fundet i bøger af Leonard Koren. I hans klassiker fra 1994: "Wabi-Sabi", formidler og analyserer han den japanske æstetik af samme navn. Wabi-Sabi lærer os at se og omfavne, den skønhed der opstår, når man kan aflæse et materiales levede liv i overfladen. Læs evt. også dette tidligere indlæg. Denne indstilling til at omfavne forvitring og skævheder, gør det også endnu sjovere at være amatør-håndværker :)