tirsdag den 13. september 2022

Byt komfort ud - med en fælles sag at brænde for

For tiden viser min kone mig fotos fra 1973, hvor der sidst var oliekrise. Spændende er det, hvilken vinter vi går i møde i år, nu hvor der igen både opleves inflation og knaphed på energiressourcer.

Jeg taler med flere, som allerede nu har ændret deres vaner - tørretumbleren står stille, mindre opvaske tages i hånden, og hvis der skal bruges mængder af strøm, sker det mellem kl. 14 og 15, hvor strømmen er billigst. Flere er også blevet optaget af at køre længere på literen ved mådeholdende kørsel.

Picture taken in Holland during the 1973 oil crisis : OldSchoolCool
Bilfri søndage i 1973

Mange bække små gør jo som bekendt en stor å, så jeg ser spændt frem til, hvad alle disse små adfærdsændringer vil føre med sig... Mit håb er, at overraskende store energibesparelser vil ske på landsplan, og at vi alle dermed bliver bevidstgjort om, hvordan vores små valg har betydning for det større billede. 

Min kone kan blive nedslået ved tanken om fremtidsudsigterne for vores børn. Det skete senest, da vi så Jesper Theilgaard fremlægge de nøgterne tal for mængden af CO2 i atmosfæren i nyhedsudsendelsen Deadline. Her springer jeg så til med et håb om, at vores børn vil opleve og være del af den omstilling, som allerede foregår. 

Jeg oplever at klimakrisen har ligget som en skygge i hele mit liv. Mine børns tidlige voksenliv, håber jeg, vil blive præget af muligheder for reel forandring.

Et positivt eksempel fra vores nærområde er, at fjernvarmeselskabet i Langå har været på forkant med omstilling til grøn energi. I de seneste år er der opstillet en mark med solvarmepaneler, supleret med varmepumper. Resultatet er, at alle boliger med fjernvarme tilslutning er gået fra 100% fossile brændsler til nu kun 20%. Der er planlagt en udvidelse, så yderligere 85 husstande kommer på fjernvarmenettet.

Historiekanon 26: Energikrisen 1973 | faktalink
Familie i 1973 der er rykket tæt sammen iført overtøj