mandag den 15. november 2021

Langå - Danmarks Woodstock

Jeg beklager den massive name-dropping i det her indlæg... Jeg kan ikke lade være, fordi det er så forunderligt at opleve at "hele verden" kigger forbi ens lille by.

Det første hus jeg fik fremvist, da jeg overvejede at flytte til Langå med min familie, var det sted Lars Lilholt boede, i den tid han skrev sine mest kendte sange. Det var et livligt hus, hvor der stadig var hippie-motiver malet i loftet. Vi valgte dog i stedet et mindre træhus på en høj placering med udsigt og 300 meter til indkøb. Konstruktion i træ og loft til kip, vækkede min lyst til byggeprojekter.

Som nytilflyttet mødte jeg gode naboer og kolleger, da jeg blev del af en gruppe musikere og arkitekter, som havde det fælles mål at bevare byens Stationsbygning. Efter et par års planlægning med månedlige møder, underskrev vi lejeaftale med DSB-Ejendomme. Vi åbnede efteråret 2017 dørene til Station K, som i hverdagen er arbejdslokaler for kreative, og i weekender kan der afholdes koncerter og Café arrangementer.

Siden har jeg oplevet at byen har udviklet det, der allerede havde vist sig som et DNA for fællesskab, livlighed og kreativitet. Dette er sket ved at kunstnere er flyttet denne vej. Det gælder både skuespillere, designere, musikere og ingeniører med lyst til at lege. Udover Stationen er der også andre nye rum i byen, som har åbnet sig:
  • Smuk bygning ved remisen er omdannet til professionelt kreativt værksted for Ida Marie Lebech og Andreas - to tilflyttere.
  • Bogby 8870 har overtaget butikslokaler i hovedgaden. Her modtages og sælges brugte bøger og lokalt kunsthåndværk. Initiativ af Elsebeth og Thyge - to af byens kulturelle ildsjæle.
  • Kulturhuset har renoveret en multisal med højt til loftet. Her foregår nu den populære yoga-undervisning, og lokalerne har også været brugt til produktionsøver for Sorten Muld.
  • Station K fortsætter med at vise hvordan "hele verden kommer til Langå". Senest er der opbygget samarbejder med Randers Spillestedet Turbinen og Aarhus spillestedet Det Turkise Telt. Det har vist sig, at der kommer flere publikummer til koncerterne, når de flyttes fra storbyen til Langå!!!
  • Marked & K skaber liv i midtbyen med Byparken eller Bredgade som ramme. Det fungerer smukt som mødested for alle, når de åbner boder med alt fra frilufts-hårklip, en Langå kop eller hjemmebag.
Der er dog også mørke skyer på himlen. DSB og Banedanmark planlægger at nedrive stationsbygningen (i forbindelse med omlægning af togskinner og elektrificering). Der er desuden hos mig opstået en følelse af, at Randers Kommunes investeringer i høj grad centreres omkring hovedbyen. 

Min drøm er at Langå vil udvikle sig til at blive Danmarks svar på Woodstock - et samlingssted for frie sjæle, der holder af skovene, stilheden, floden, toget, cykelstierne, og som ikke ærgrer sig over, at der er et godt stykke ud til motorvejen.
 
Dejlig følelse af byde min baskollega Greg velkommen til Langå, da han spillede på Station K