lørdag den 6. april 2024

Harresmælde og Kruset Katost


I dag var jeg til kursus med Karen Bredahl som er en af ildsjælene bag foreningen Frøsamlerne. Min interesse blev vagt, da jeg hørte Podcasten Vildt Naturligt, hvor Louise Windfeldt medrivende fortæller om deres arbejde for bevarelse af gamle plantesorter, der er fremavlet i Danmark gennem mange år.


1850-1950 var "guldalderen for frø-forædling". Nikolaj Vavilov startede verdens første genbank for planter i Leningrad, 1921. Til gengæld beskrev Kirsten Bredahl perioden 1960-2015 som "den mørke tidsalder". EF-standardisering gjorde at små frøfirmaer i Danmark lukkede og firmaer som Baysanto, Dowdupont og Syngenta satte sig på frømarkedet og udviklede de dertilhørende sprøjtegifte.

Siden 2015 har Danmark været foregangsland fordi vores fortolkning af EU's regler giver mulighed for at ildsjæle kan involverede sig i arbejdet med at levendeholde de traditionelle sorter. Det er dejligt at den negative udvikling nu er vendt!!! Min nysgerrighed er også vakt i forhold til permakultur og vilde spiselige planter.

I foråret 2023 fik jeg hjælp fra Langå Haver, da jeg ønskede at besøge nogle erfarne havedyrkere, inden jeg selv skulle starte op med at dyrke grøntsager i et ubenyttet hjørne af min have. Langå Haver er et fællesskab, der startede som en Facebook-gruppe oprettet af tilflytter, der havde planter i overskud. Omdrejningspunktet er stadig opslag mellem de 330 medlemmer. Opslagene kan f.eks. handle om deling af planter og tips om hvor man henter hestemøg. Min drøm er, at jeg vha. min have kan tilføre spændende smagsoplevelser og sundhed til min madlavning + opleve glæden ved at se frøene spire og vokse sig store. Det gik godt mit første år som havemand fordi jeg fik hjælp fra fællesskabet omkring Langå Haver. Nu har jeg også opdaget et internationalt fællesskab omkring frøavl, hvilket øger min lyst til at fortsætte.

Jeg spurgte Kirsten Bredahl om hendes personlige Top 10 af sorter hun dyrker i hendes have. Hun nævnte:

Engelsk spinat fra Hvidkilde

Harresmælde (som spinat)

Gråærter "Regina"

Hønseært

Kruset Katost

Flerårig grønkål fra Myrrhis

Nisa salat

Maravilla di Verano

Australian Yellow Leaf

Kjems Pea Bean (Høj Prinsesse)