lørdag den 11. april 2020

Dem der elsker Langå

Efter at have boet i Langå i et par år, fik jeg følgende spørgsmål: "Nå, nu er det vel allerede for sent at finde et billigt hus i Langå?" Jeg studsede noget over spørgsmålet - Ja, der var allerede dengang tegn på at unge familier fra Aarhus kiggede denne vej, men at det skulle kunne påvirke boligpriserne...

Jeg tænker nu tre år senere, at det er den virkelighed man har vænnet sig til  i storbyerne. Her har man i nogle kvarterer oplevet at prisstigninger kunne ske i hurtige ryk. Ved finanskriser får de så også et huk nedad. Virkeligheden i provinsen oplever jeg er en anden, og det synes jeg er rigtig fint.

Det bedste for et lokalsamfund er, hvis dem der elsker det mest, har mulighed for at bo der. Man skal derfor så vidt muligt undgå barrierer for - at flytte fra og flytte til. 

Ovenstående to sætninger beskriver en lektie, jeg lærte af mine år i Landsby Kollektiv med ca. 60 beboere. Prisen for en andel blev dengang holdt omkring 30.000 kr. Samtidig havde man kun tre måneders opsigelse, hvis man ønskede at flytte. De 30.000 kr. fik man så tilbage. Dette princip for ind- og udflytning, mener jeg, var en genistreg i forhold til bevarelse af et positivt fællesskab. Når beboere fik andre drømme, havde de mulighed for at forfølge dem. Således blev der plads til nye beboere med positiv energi på stedet.

I en by som Langå har jeg nogenlunde samme følelse: Det er ikke voldsomt dyrt at finde et sted at bo, samtidig er det heller ikke så svært at sælge igen eller finde lejere.

Når nu huspriser er oppe at vende i dette blog-indlæg, vil jeg gerne lige gøre en indrømmelse. Det er sådan, at jeg holder af at udtrykke min kreativitet i byggeprojekter omkring mit hus. Nogle gange mærker jeg en frygt for, at det der gør mig glad, måske ville blive opfattet helt modsat af en ejendomsmægler... Her vil jeg gerne give mig selv et ordentligt spark bagi og råbe: "Vælg det sjove!"

Samme overvejelse kunne man måske gøre som lokalsamfund? Jeg synes, vi skal huske på at hylde byens livlighed, plads til forskellighed og dermed hinandens måder at stritte på. Hvor er det dejligt at vores lokalsamfund ikke er præget af kraftigt svingende boligpriser, så det er dem der elsker Langå, der bor her.

Ordentlig skæv terrasse.