fredag den 11. januar 2008

Toustrups værdigrundlag?

Jeg oplever, at Toustrup Mark, ikke i særlig høj grad, er bygget op omkring en enighed om noget bestemt - ej heller en stærk leder. Der ligger til gengæld mange års erfaring i murene. Mange idéer har været afprøvet, og tilbage står de som fungerer.

En ven af mig, som kender Toustrup ud og ind, skrev til mig, da han hørte at vi flyttede hertil: "alle skulle bo 10 år på Toustrup Mark". Jeg tror, han henviste til den følelse af rummelighed, som bliver en del af en.

Formiddag i Storegård
Johs Lassen, som med 70 år er den ældste beboer på TM, skrev i 2003 en artikel om stedet, hvor jeg har fundet følgende beskrivelse: "Vi har regler og rammer, som samler os, men det er karakteristisk for Toustrup Mark, at der stadig er en slags demokratisk – anarkistisk tradition fra 1970. Formynder- eller kommissærvælde er der ikke noget af. Tværtimod tror vi på og har tillid til hinanden. Denne tradition er meget værdifuld, da den giver vide muligheder for individuel udfoldelse indenfor fællesskabet."

Det hele startede ifølge Johs Lassen med: "Et flyveblad i Thy, som beskrev et landsbysamfund med børn og gamle i jordbærbedet. Et sted, hvor arbejde og fritid gik op i en højere enhed, og hvor alle kunne deltage på egne betingelser."