tirsdag den 6. januar 2009

Afsluttende blog indlæg - Hilsen Johannes

Med dette blog indlæg vil jeg slutte af for denne gang, da vi efter at have boet på Toustrup Mark 1 år, ikke længere kan siges at være tilflyttere.
Jeg kan se på statistikken, at der har været en del interesse for at læse bloggen. Jeg kan så bare håbe, at mine skriverier giver mening, for dem der finder frem hertil. Hvis du læser "nede fra" på denne side, starter du ved mit første indlæg.


Afslutningsvis vil jeg fortælle om en oplevelse, der satte nogle tanker i gang hos mig. Jeg mødte i Sverige en gammel bekendt og fortalte, at jeg var flyttet i storkollektiv (68 beboere) og lidt om stedets historie - at det var startet i 1971 og fra starten bl.a. havde haft fælles økonomi. Jeg fortsatte med at fortælle, at sådan er det jo slet ikke længere... Han svarede straks: "er det ikke kedeligt, at det altid går sådan".

Jo, det var da kedeligt, hvis der bare var slebet kanter bort siden starten i 70'erne, men sådan ser jeg slet ikke på udviklingen. Jeg mener, at Toustrup Mark også i dag udfordrer normerne og er et vellykket og evigt foranderligt socialt eksperiment. I dag bor vi sammen på tværs af generationer og interesser - vi der bor her er meget forskellige, og forskelligheden bliver ikke gemt væk. Tværtimod er den fuldt synlig på bl.a. fællesmøder, hvor konflikter kan bølge op og ned som et oprørt hav - øjeblikket efter er havet stille, blot fordi der er skiftet emne. Jeg tror, vi på Toustrup Mark bliver virtuose ud i rummelighed, og i at stå for det vi tror på.